Svar: Baby 9 mdr vil kun ammes - fortsættelse

28. marts 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med jer

Hvor er det dejligt at høre, at det går så fint med at få skruet amningerne ned og for far med at tage over om natten - super! Hold endelig fast i den gode gænge og husk, at det godt kan gå lidt tilbage i en periode, men to skridt frem og et tilbage, er stadig fremad, så bliv ved med det I gør :)

Det vil være rigtig fint, at far bibeholde mme før middagsluren, fordi det er genkendeligt og trygt at få lidt mælk og det vil hjælpe jeres dreng til bedre at kunne overgive sig til sin lur. Når han bliver 10 måneder, kan I så overveje, om han stadig har brug for lidt mme der, eller om han vil kunne klare sig med de to amninger aften og sen aften. Mange børn undværer mælken om dagen i 10-12 måneders alderen og trives rigtig godt med de to amninger aften og sen aften - men der er også nogle børn, som faktisk trives godt med mme før middagslur og amning før putning til natten og det er naturligvis også helt okay. Jeg tænker derfor, at hvis jeres dreng fortsat vågner sen aften og tydeligt har brug for brystet der, så bør du amme ham der. Men hvis han begynder at sove uden brystet, så vil det være fint ikke at amme sen aften, og så i stedet sikre ham den ekstra mælk via mme før middagsluren :)

Når jeres dreng lukker munden for skeen, så er det sandsynligvis ikke fordi han ikke er sulten, men det er snarere et udtryk for, at han gerne vil spise selv. Det er en svær alder at skulle starte rigtigt op med skemaden, netop fordi børn i 8-10 måneders alderen viser mere selvstændighed, egen vilje, har en lyst til at spise selv - og stadig ikke helt mestrer det.

Når han lukker munden for skeen, så er det fordi han kan. Og han er også bevidst om, at det at lukke munden kan sætte gang i jer - det gør noget ved jer, når han ikke vil spise. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I nu skal gøre ...

Jeg vil anbefale jer, at I starter med at give ham lidt mad i hånden, som han selv kan gumle på, så han naturligt bliver opmærksom på, at det nu er spisetid. Og ved siden af dette, så må I så gerne tilbyde ham små hapsere, som han både selv kan øve sig i at fiske op fra tallerkenen, men som I også putter i munden på ham. Når I giver ham små hapsere ind i munden, så prøv om I kan få dem ind i siden af munden. Det gør det lidt lettere for ham at tygge sammen om dem og bearbejde dem, finde ud af at tygge og synke - end hvis hapsen kommer ind forrest i munden, så er det lidt sværere for ham at finde ud af teknikken.

Og prøv også meget gerne med skeen. Måske kan ...

Annonce

... I have to skeer, så han har en ske i den ene hånd og I styrer den anden. I skal naturligvis ikke presse skeen ind i munden på ham, men I må gerne nøde ham lidt, så han smager hvad det er og derfor måske får lyst til at spise lidt mere - nogle gange, kan I også udnytte, at han vil spise lidt mere, hvis han sidder og gumler på en brødskorpe, bagt kartoffelbåd, frugtbåd eller lignende og I så ved siden af giver lidt med en ske...

Sæt også meget gerne lyd på, når I spiser og lad ham spejle sig i jeres ansigt. Prøv ikke at lægge bånd på jer selv, men sig f.eks. "mmm mam-mam-mam", når I hjælper ham, fordi I så naturligt åbner munden, så han ser, at det er det, han skal :)

Giv ham vand undervejs, så han får noget at skylle maden lidt ned med og bedre kan bearbejde den i munden. Brug også meget gerne lidt sovs, så maden ikke bliver for tør, så han får lidt ekstra fedtstof og så maden også smager af noget.. Det kan gøre det mere spændende at spise f.eks. kartofler, hvis de er moset med lidt sovs og ved siden af, kan han så få små hapsere af frikadelle...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil være lettere for ham at lære at spise med en gaffel end med en ske. De fleste børn kan godt begynde at spise med en gaffel i jeres drengs alder, men de er ofte omkring 16 måneder, før de helt mestrer at styre skeen. Det skyldes, at børn ofte drejer i håndledet, når de skal føre skeen til munden og derfor falder maden af skeen. På en gaffel bliver maden bedre siddende, også selvom håndbevægelserne svinges eller drejer...

Hvis han tydeligt afviser skemaden, vender ryggen til jer og viser, at han ikke vil have mere, så er det vigtigt, at I accepterer dette. Der går ikke lang tid imellem hans måltider og så må I prøve igen der. Hvis han lige nu slet ikke vil acceptere grød og mos, så må I tænke alternativt, for at give ham en pause. I kan i stedet for grød om morgenen f.eks. lave klatkager og I kan også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på rugbrødshapserne til frokost. Så han på den måde stadig får lidt grød og mos - og så glemmer han måske det med skeen og vil så acceptere den bedre igen om nogle dage. Det vigtigste er dog, at han spiser:)

Det er rigtig fint, at far putter og mor ammer igen kl 23 - I behøver ikke vække jeres dreng sen aften, men mor kan amme ham, når og hvis han vågner - eller du kan tage ham op og lægge ham til, før du selv går i seng, så I på den måde sikrer, at han er fyldt tilstrækkeligt op til natten. Og mor bør putte ham derefter, så han får lov til at sove videre og egentlig ikke rigtig når at opleve, at han er oppe på det tidspunkt - netop for at vække ham til at sove videre med så lidt aktivitet som muligt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie